JAK ROZLICZYĆ PROJEKT „CZYSTE POWIETRZE”

Kwestia pozyskania środków na realizację prac termomodernizacyjnych z WFOŚ to połowa sukcesu. Aby jednak uzyskać ZWROT wydatkowanych środków należy PRAWIDŁOWO ROZLICZYĆ PROJEKT. Niedopilnowanie kwestii formalnych, niezgodność zaplanowanych prac z audytem, czy niezgodność z Wytycznymi Technicznymi 2021 – najczęściej skutkują wypowiedzeniem Umowy o dofinansowanie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak prawidłowo rozliczyć program Czyste Powietrze?

Wypłata środków w ramach programu „Czyste Powietrze” następuje po zrealizowaniu przez beneficjenta całości lub części zadań określonych w umowie zawartej z WFOŚiGW. Beneficjent składa wniosek o rozliczenie i uruchomienie płatności za wykonany zakres prac. Nazywa się on wnioskiem o płatność. Wniosek o płatność wypełnia samodzielnie beneficjent programu (wnioskodawca). Wypłata dofinansowania następuje po złożeniu do Funduszu przez wnioskodawcę  poprawnie wypełnionego w wersji papierowej wniosku o płatność wraz z wymaganymi załącznikami.

Od chwili zawarcia umowy o dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze beneficjent ma 30 miesięcy  na realizację wskazanych w umowie przedsięwzięć – nie później jednak niż do 30.06.2029r.

Realizacja przedsięwzięcia to nie lada wyzwanie, które bardzo często stwarza o wiele więcej problemów niż samo napisanie wniosku o pozyskanie środków z programu CZYSTE POWIETRZE. Jak zatem prawidłowo rozliczyć wniosek o płatność?

Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, które na pewno usprawnią i przyspieszą wypłatę dofinansowania:

  • FAKTURY / RACHUNKI – wystawiane na Beneficjenta. Muszą mieć opis, który odwzierciedli konkretny zakres prac, np. Demontaż kotła węglowego wraz z montażem kotła gazowego kondensacyjnego model, typ moc; Docieplenie stropu styropianem o grubości 15 cm lambda 0,031W/mK na powierzchni 100m2. W przypadku braku takich szczegółowych informacji na FV zaleca się dołączenie specyfikacji (podbitej przez Wystawcę faktury). W celu ułatwienia identyfikacji zakresu rzeczowego – warto operować terminologią wykorzystywaną w Programie Czyste Powietrze. Krótko i zwięźle.
  • POTWIERDZENIE ZAPŁATY – za fakturę /rachunek. Płatność może być dokonana w formie bezgotówkowej (wówczas dołączamy potwierdzenie przelewu; przelew powinien być dokonany z rachunku beneficjenta ) lub w formie gotówkowej (wówczas dołączamy dowód KP lub poświadczenie od sprzedawcy, że odebrał gotówkę).
  • ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU O PŁATNOŚĆ – to jeden z najczęstszych błędów. Bardzo wiele składanych wniosków o płatność nie posiada podstawowych załączników, które są niezbędne do potwierdzenia prawidłowości wykonania robót z harmonogramu o dofinansowanie:

– Zestawienie załączonych dowodów księgowych

– Oryginały dowodów księgowych – powinny zostać wystawione na beneficjenta

– Dokumenty potwierdzające dokonanie płatności faktur lub rachunków,

– Protokół odbioru robót wykonawcy/protokół końcowy,

– Kopie umów z wykonawcami/ dostawcami (jeśli środki będą przekazywane na konto wykonawcy/dostawcy)

– Certyfikaty/etykiety/zaświadczenia/atesty wyrobów budowlanych, urządzeń na potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych określonych w Programie Czyste Powietrze wbudowanych/zamontowanych materiałów/urządzeń.

– Zdjęcia tablic znamionowych zainstalowanych urządzeń lub kopie kart technicznych lub kart gwarancyjnych, w których wskazano markę, model, typ, moc zamontowanych urządzeń.

– W przypadku montażu kotła na paliwo stałe (węgiel lub biomasa) należy dołączyć certyfikaty potwierdzające spełnienie wymogów wynikających z przepisów określonych w środkach wykonawczych do Dyrektywy 2009/125/WE z dnia 21.10.2009 (ekoprojektu) w szczególności w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28.04.2015r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe wydane przez jednostkę certyfikującą.

– Imienny dokument (wystawiony na beneficjenta) potwierdzający złomowanie kotłów na paliwo stałe, piecy wolnostojących typu koza, trzony kuchenne.

 

 

tabela do artykulu

Wniosek o płatność wraz z wymaganymi załącznikami składa się wersji papierowej w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przypadku pytań lub chęci współpracy  prosimy o kontakt:

E-mail: biuro.createbusiness@gmail.com

 Telefon: 662 577 450

Udostępnij ten post

Create & Business Spółka Z O.O.

Kontakt

Mapa dojazdu